شاید یه وقت دیگه ...

وبلاگ شخصی مسعود

خلیج پارس تا خزر-شیراز

از ابتدای شیراز تا اونجایی که من قرار بود برم یعنی اداره محیط زیست حدود 15-20 کیلومتری باید داخل شهر رکاب میزدم.واقعا تو شهرهای بزرگ با جادهای شلوغ رکاب زدن سخته مخصوصا با اون همه بار و وقتی اولین بار هم باشه که به اون شهر میری اما همین اولین بار بودن یه وقتایی خوبه!همه چی واسم تازگی داشت واسه همین اصلا گذر زمان حس نمیشد.

تو مسیر کنار ارگ کریم خان چندتا عکس گرفتم...

تو عکس هم مشخصه یکم رنگ پوستم تیره شده خوب تابستون بود و من با این که کرم ضدآفتاب و کلاه میذاشتم باز نور و اشعه خورشید تاثیر خودشو میذاشت.

مردم نگاه میکردن و سوال می پرسیدن.بعد از پرس و جو به اداره محیط زیست رسیدم و بعد از انجام هماهنگی های لازم یک اتاق به من دادن.بعد از مستقر شدن و خوردن ناهار و دوش گرفتن با علی پارس زاده از دوستان عزیز دوران سربازیم قرارگذاشتم و بعداز ظهر باهم به گشت و گذار در شیراز پرداختیم.خوشبختانه علی دوره راهنمای تور رو در میراث فرهنگی گذرونده بود یعنی گشت و گذار با رفیقی که تور لیدر هم بود چه چیزی از این بهتر...

حافظیه واقعا زیبا و باشکوه بود علی اطلاعات دقیق و جامعی میداد و من هم با هیجان و از سر ذوق نگاه میکردم و گوش میدادم

حافظا در کنج فقر و خلوت شبهای تار

تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور

چندتا عکس یادگاری و فیلم گرفتن و کمی نشستن تو محوطه  به همراه یک دوست خوب برای من اون شب رو خاطره انگیزتر کرد

شیراز به همون زیبایی بود که تو ذهنم ساخته بودم

بعد از حافظیه به سمت دروازه قرآن و خواجه کرمانی رفتیم.تو مسیر که بیشترشم پیاده میرفتیم علی واسم از سوغاتی ها باغ ها و تاریخ این شهر زیبا میگفت و من حسابی لذت میبردم.و بالاخره به دروازه قرآن رسیدیم

گاهی باید تو شرایط قرار بگیری تا مفهوم بعضی چیزهارو متوجه بشی واقعا زیبا و آرامش بخش بود.بعد از قدم زدن در محوطه ای که مقبره خواجه کرمانی آنجا بود رفتیم و شام خوردیم، بعد قدم زنان برگشتیم به سمت مرکز شهر.یک روز خوب به پایان رسید.

تصمیم گرفتم یک روز دیگر در شیراز بمانم و بیشتر از آب و هوا و آثار دیدنی این شهر لذت ببرم.

چقدر هم که بستنی و فالوده خوردم.رفتم بازار وکیل یکم قدم زدم این سبک مغازها رو خیلی دوست دارم.

سرای مشیر،مسجد وکیل، ارگ زندیه(کریم خان) ،شاهچراغ ،عفیف آباد، باغ ارم و... اصلا شیراز رو باید رفت و دید با عکس و توصیف نمیشه خوبی ها و زیبایی های این شهر و مردمونشو بیان کرد.

ارگ کریم خان در مرکز شهر و در نزدیکی بازار وکیل. در یکی از خیابون های ارگ که اسم اون خیابون یادم نیست کلی ترشی فروشی و بستنی فروشی هست اصلا فکر کنم معروف به راسته ترشی فروشا بود.

خود ارگ هم جالب بود واقعا کریم خان با چه ترفندی از گوشه و کنار سرزمین حکومتش شاهزادها یا افراد هر خانواده از هر قوم رو می آورد و محترمانه تو کاخ خودش ،پیش خودش زندانی میکرد از اونا کاملا مثل مهمان پذیرایی میشد فقط اجازه نداشتن از کاخ خارج بشن!!!و به این واسطه اقوام تحت حکومت فکر شورش به سرشان نمیزد چون یه جورایی یکی از عزیزانشون پیش کریم خان بود.

مسجد وکیل که در حال بازسازسی و مرمت بود. حمام وکیل خوب و قشنگ بود و مسئولین مربوطه فضای قشنگی رو واسه این حموم آماده کرده بودند.

شاهچراغ هم مثل نگینی تو شیراز برای عاشقان اهل بیته...

دوباره بعداز ظهر با علی پارس زاده عزیز رفتیم عفیف آباد و موزه نظامی و کمی قدم زدن در خیابونهای شهر

علی بچه خون گرم و با صفاییه همینجا دوباره از فرصت استفاده میکنم و ازش تشکر میکنم.

شب تنها رفتم به آخرین جایی که قرار بود تو شیراز سر بزنم و اون جایی نبود جز سعدیه

حس خاصی داشتم این شهر چقدر برای من آرامش بخش بود

مرد خدا به مشرق و مغرب غریب نیست

چندان که می‌رود همه ملک خدای اوست

بعد از خواندن چند شعر سعدی و کمی استراحت به سمت مهمانسرای اداره محیط زیست حرکت کردم.اکثر مسیر رو پیاده میرفتم.کلا پیاده روی رو دوست دارم.

فردا صبح زود حرکت کردم نمیخواستم به ترافیک بخورم.خواستم آش شیرازی بخورم که پیدا نکردم.خروجی شهر به سمت دروازه قرآن و اصفهان سربالاییه.دروازه قرآن و صبح و خداحافظ شیراز

خوشا شیراز و وصف بی مثالش...

امیدوارم دوباره بتونم برم شیراز

شاعر در وصف شیراز میگه:

خداوندا ندارم بال پرواز

دل بازیگوشم جا مونده شیراز

شیراز شیراز به یاد شیراز

میون مردمونه مهربونش

میون رقص ابر آسمونش

میون عطر عود شاهچراغش

میون دشت سبز و پرختومش...

کامران اسدنیا 8 بهمن 1391 ساعت 09:42

مطالب شیراز و عکسها جالب و خوندنی بودند.در یک نگاه کلی تونستم شیراز رو ببینم.اگه میشه کل سفر روبذار.